Zimske gume - trajanje i posledice ako se voze cele godine
Usled sve veće inflacije koja pogađa platežnu moć svih ekonomskih segmenata, prilikom redukovanja kućnih budžeta i vaganja prioritetima, neretko se dešava da se ovaj "udarac" odrazi i na neke bezbednosne aspekte.
Svedoci smo brojnih primera gde se vozači, usled finansijskih, ali i drugih razloga, u poslednje vreme opredeljuju za soluciju da zimske gume voze tokom čitave godine, i tako dok se ne potroše.
- Jedan deo ove priče odnosi se na period pre 2011. godine kada je uvedena obaveza zimskih guma tokom zimske sezone, a do kada se za zimske gume opredeljivao retko ko.
- Drugi deo možemo smestiti u period od 2011. pa do 2020. (godina kada je počela da se oseća kriza izazvana korona virusom), kada je sve veći broj vozača razumeo razlike vožnje u zimskim i letnjim uslovima, kao i ekonomsku opravdanost u tome da poseduju dva seta točkova (ili makar guma).
- Treći deo (od 2020. godine) je ovaj kojim želimo da se pozabavimo trenutno, a to je da sada imamo obrnutu situaciju u odnosu na početak, gde se javlja tendencija rasta kada je u pitanju vožnja na zimskim gumama čitave godine, jer se tako pokriva zakonski deo koji se odnosi na zimu, a "pregura" se i letnji period.
Dakle, naše zapažanje ide u prilog tome da se sve češće zimske gume koriste tokom cele godine. Iako je zakonski ova opcija potpuno legitimna, hajde da se pozabavimo i njenim lošim stranama.
Kompozitura zimske gume nije prilagođena za visoke (letnje) temperature
Kompozitura (ili smeša) od koje su napravljene zimske gume je daleko mekša u odnosu na gume za sve sezone, a pogotovo u odnosu na letnje gume koje su namenjene da i pri veoma visokim temperaturama isporuče maksimalne performanse. Uslovi za koje su zimske gume dizajnirane su temperature do 7 stepeni.
Zimske gume se na visokim temperaturama mnogo brže troše
Zbog svog sastava i mekoće zimske gume se u uslovima umerene vožnje mnogo brže troše u odnosu na letnje. U situacijama kada dolazi do naglih ubrzavanja i kočenja, gde se povećava i trenje prilikom prijanjanja na podlogu, zimske gume se izuzetno brzo oštećuju, što će svakako dovesti i do značajno povećane potrošnje kao i do pada performansi u zimskim uslovima sledeće zime.
Na zimskim gumama u letnjim uslovima značajno se produžava zaustavni put
Prosečan zaustavni put na zimskim gumama u zimskim uslovima od 50 do 0 km/h je 35 metara. Prosečan zaustavni put sa iste brzine do 0 km/h sa zimskim gumama u letnjim uslovima produžava se za 4-8 metara. Dakle, jednu do dve prosečne dužine vozila! Što se brzina sa koje počinje kočenje povećava, proporcionalno se produžava i prosečna vrednost zaustavnog puta.
Kako se pravilno čuvaju zimske gume?
- Ukoliko gume čuvate zajedno sa felnama potrebno ih je složiti horizontalno (jednu na drugu), naduvane na uobičajen pritisak.
- U slučaju da gume čuvate bez felni preporuka je da se slože vertikalno (jedna uz drugu). Takođe, dobro bi bilo i da se gume rotiraju jednom ili dva puta u toku meseca kako ne bi došlo do određenih deformiteta.
Ekonomska opravdanost vožnje na zimskim gumama cele godine
Iako se na prvi pogled čini da je povoljnije voziti na zimskim gumama tokom čitave godine, ako bi se uzele u obzir prosečne vrednosti (dimenzija i klasa gume, cena vulkanizerske usluge, pređena godišnja kilometraža i drugi parametri) došlo bi se lako do zaključka da i nije tako isplativo koliko se na prvi pogled čini. Dva seta guma (letnje i zimske) prosečno traju oko 4 godine dok jedan set zimskih (ukoliko se posmatra ista godišnja pređena kilometraža) prosečno traju oko 2 godine. Ako bismo izuzeli sve gore pomenute, bezbednosne aspekte, i dalje ne ostaje previše prostora da se za ovu opciju može reći da je isplativa.